חשיבות בטיחות המזון בבתי מלון


הצורך בבטיחות מזון במלונאות

הציבור הרחב במדינה, מורכב ברובו מאנשים הנוסעים לחו"ל נופשים ויוצאים גם לטיולים קולינריים דבר שהעלה בארץ את הרף הקולינרי על כל היבטיו. הציבור הרחב דורש מזון באיכות גבוהה, טעים, מגוון, אסטתי ובטוח לאכילה.

לבטיחות מזון ירודה עד כדי קלקול המזון מספר רב של גורמים כגון: מזון המיוצר מחומרי גלם באיכות ירודה, שינוע באמצעים לא מבוקרים, אחסון לא מתאים, תהליכי הכנה לא מוקפדים מהיבטים שונים, בישול שאיננו הולם את חומרי הגלם וגם נקיון וחיטוי שאיננו מספק של סביבת העבודה או של רכיבי מזון גולמיים (כפירות וירקות).

דרישות הרגולטור – משרד הבריאות, והדרישות הקולינריות של ציבור הסועדים הציבו את בתי המלון, חדר האוכל שלהם והמסעדות שבשטחם בדרישות רבות למניעת הרעלת מזון המונית. הצורך במערכת ניהול בטיחות מזון בבתי מלון שם את השפים, מנהלי המטבחים ומנהלי המזון והמשקאות בבתי המלון במצב של צורך חיוני בכלים לניהול תחום בטיחות המזון. ברור לכולם שלתחום המזון בבתי המלון השפעה תדמידית קריטית על בית המלון והרשת אליה משתייך.

כדי להקים מערכת בטיחות מזון מדוייקת, יעילה ופשוטה לתפעול קיים צורך בגוף חיצוני מקצועי, אשר יסייע לצוות העובדים העוסקים בתחום, יתווה נהלי בטיחות מזון מגובשים וינחה את הדרגים השונים בדרכים הקיימות לשמירה על הנהלים הנדרשים .

מה עלולות להיות נקודות הכשל בבטיחות המזון?

  1. מוצרים רגישים - ישנם המוצרים הידועים כמועדים לפורענות - אם אלה הן הביצים שאינן עוברות בישול מספק שישמיד את החיידקים העלולים להיות בהן, סוגי הבשר (הבקר, ההודו, העוף וגם הדגים) אשר עלולים שלא להיות מבושלים מספיק או לא מאוחסנים באופן המתאים להם, וגם החומוס והמיונז, שעליהם אנחנו שומעים בכל הזדמנות.
  2.  תנאי איחסון שאינם מתאימים לרכיבי המזון - סוגי מזון שונים צריכים להיות מוחזקים בתנאי טמפרטורה ולחות מסוימים ושונים, שבלעדיהם, אורך חייהם יתקצר באופן ניכר והאוכלים מהם עלולים לחלות.
  3.  היגיינה סביבתית לקויה. פחי אשפה פתוחים, שאריות מזון, כלי מטבח, כלי אוכל ומשטחי עבודה שאינם מנוקים ומחוטאים באופן יסודי ועוד, עלולים לגרום להתפרצויות המוניות של הרעלות מזון.
  4.  היגיינת העובדים. כאן, יכולות להיות סיבות רבות, החל בעובד שאיננו מקפיד לשטוף את ידיו לפני כל נגיעה במזון, וכלה בעובדים שהינם נשאים של מחלות זיהומיות (גם אם אינם חולים בהן בעצמם).
  5.  חוסר בנהלי בטיחות מזון – נהלים לא ברורים לצוות העובדים , נהלים שאינם מגובשים וברורים, או שלא קיימת הקפדה עליהם,  חוסר בהדרכות עובדים וחוסר בבקרה שוטפת על ביצוע הנהלים .

בשורה התחתונה:

כפי שניתן להבין מריבוין וממורכבותן של נקודות הכשל האפשרויות, ניתן לראות בכמות הבעיות (הנמוכה יחסית) שעליה אנו שומעים כיום סוג של נס. אבל מאחר ובתי מלון הם עסק לכל דבר, עדיף להותיר לניסים את מקומם בסיפורי אגדות, ולדאוג לבטיחות המזון (לתדמית המלון) על ידי פניה ליועץ בטיחות מזון מקצועי.

כל הזכויות שמורות © אמירים 2022