איזו 9001 - דרישות למערכת ניהול איכות

איזו 9001 הוא תקן איכות בינלאומי, המהווה כלי ניהולי באמצעות סט של הנחיות עבודה ונהלים. התקן מאפשר יצירת מערכת ניהול יעילה לכל סוגי הארגונים את התקן ניתן ליישם בתעשיות השונות, בענפי השירותים השונים, בהייטק, בתעשיית המזון בחינוך, בענף הבנייה, בחקלאות, בתשתיות, בתחבורה וכו'.

תקן ניהול האיכות מתמקד יותר מכל בניהול האיכות של המוצר או השירות שהארגון מספק, ומגדיר מהן הדרישות למערכת לניהול איכות.

בכל ארגון גדול או קטן, מפעל יצרני או גוף נותן שירותים, בית חולים או בית ספר חשוב שתדעו: תקן איזו  9001 (ISO) הוא אחד התקנים המשמעותיים ביותר לארגון המודרני.תקן איזו 9001

תקני איכות מסוג iso ככלי ניהולי

ארגון או מפעל המטעימים תקני ISO הופכים אתה התקן לכלי ניהולי מובהק באמצעותו נעשה ניתוח מעמיק של הסיכונים לארגון בתחום בו התקן עוסק, מי בעלי העניין של הארגון ומה נדרש לשפר כדי לעמוד בדרישות התקן שכמובן כוללות את דרישות החוק. כל התהליכים בארגון מתועדים כך שתמיד ניתן לבדוק בדיעבד מה מקור התקלות וכיצד להתגבר עליהן ולשפר בהתמדה את תהליכי העבודה.

מעבר להסמכה לתקנים התהליך החשוב לאחר מכן הוא ההטמעה, הפיכת השיטה לדרך התנהלות שגרתית של הארגון, בחינת המצב באמצעות מבדקים פנימיים, הבנת התקלות ותיקונן ותרבות ארגונית של ניהול איכות.

איזו 9001 - תקן האיכות החשוב ביותר

תקן ניהול איכות מהווה חלק ממשפחת תקני ISO ,  בהם כלולים גם תקן למונחים, דרישות ליישום וניהול להצלחה. הגרסה הראשונה של איזו 9001 פורסמה בשנת 1987, ועודכנה מאז ארבע פעמים, העדכון האחרון נעשה בשנת 2015. מדובר בתקן המגדיר את הדרישות בהן צריך לעמוד הארגון מבחינת איכות המוצרים ו או השירותים שהוא מספק.

חובת הארגון היא להוכיח שהוא כשיר לספק מוצרים שעומדים בדרישות הלקוח, וכן בדרישות החוק. אחד מאבני היסוד של המערכת לניהול איכות, היא לענות על שביעות רצון הלקוח ולהיות במגמת שיפור מתמדת. בין היתר היא מתמקדת בקבלת החלטות בהתבסס על ראיות, ניהול יחסי הגומלין בארגון, מעורבות העובדים ומחויבותם, מגמת השיפור הקיימת ועוד.

תקן Iאיזו 9001 עבר שינויים והתאמות רבות ובמהדורתו הנוכחית 2015 הוא נחשב לתקן הרחב ביותר שכן הוא חולש על חיי המוצר בכל שלביו.

 שיפור מתמיד – הארגון שואף לשפר את שביעות רצון הלקוחות באמצעות שיפור מתמיד ויעל של המערכת, כולל תהליכי ההתאמה ללקוח ולדרישות החוק.

הוכחה אובייקטיבית: כאן פועל ארגון איכותי

בסופו של דבר, נועד התקן להעניק ללקוח הקצה שקט נפשי וביטחון, והוא גם מספק הוכחה אובייקטיבית לצוות העסקי, לשותפים ולעולם כולו: שביעות רצון הלקוחות הוא הליבה של הפעילות העסקית שלכם. כשהלקוח יודע שמערכת האיכות של הארגון עומדת בתנאי אבטחת איכות מחמירים לכל אורך חיי המוצר, הוא יכול להיות סמוך ובטוח שהשירות הניתן יתאם את תנאי האיכות המוצהרים.

עקרונות האיכות עליהם מתבסס התקן

תקני איכות מסוג זה מתבססים על שבעה עקרונות איכות: מנהיגות, גישה תהליכית, התמקדות בלקוח, שיפור, ניהול יחסי גומלין וקבלת החלטות מבוססות ראיות. התקן פועל בגישה תהליכית, בחשיבה הכוללת סיכונים כלליים ובמחזור תכנון – ביצוע – בדיקה – פעולה, וכך מבטיח בניית מערכת ניהול איכות אפקטיבית ויעילה המבקרת את עצמה ומתעדת את פעילותה ודרכי קבלת ההחלטות שלה..

מרבית הארגונים כיום דורשים מספקים ומקבלני משנה איתם הם עובדים לעמוד בדרישות של תקן איזו 9001. בהמון מקרים זה מהווה תנאי להעסקתם. על פי נתונים שנאספו עד סוף שנת 2017, ישנם כיום מעל מיליון ארגונים אקטיביים הפועלים בכפוף לתקן ניהול איכות איזו 9001.

 למעשה כל ארגון יכול להשתמש בתקן הזה, ללא כל קשר לסוגו, מספר העובדים או סוג השירותים והמוצרים שלו. מחובתו של הארגון להגדיר תהליכים, אשר יאפשרו עמידה בדרישותיו ובציפיותיו של הלקוח לטווח הרחוק.

מדוע כדאי לקבל הסמכת ISO 9001?

  • אמינות מקסימלית – כשארגון תר אחר ספק חדש, ובייחוד אם מדובר בארגון המשתייך למגזר הציבורי, חשוב להצטרף למערכת ניהול איכות (QMS) המבוססת על ISO 9001.
  • יעילות תפעולית גבוהה יותר – יישום שיטות עבודה מומלצות בתעשייה והתמקדות באיכות מפחיתה את עלויות התפעול דרמטית
  • יותר הכנסות – הסמכת ISO 9001 ממנפת את המוניטין העסקי של הארגון, ובכך מאפשרת לו להיחשף ולזכות במכרזים נוספים
  • שיפור שביעות רצון הלקוחות – ארגון שמבין את צרכי הלקוחות שלו טוב יותר הוא ארגון הממזער באופן משמעותי את השגיאות ביחסיו עם הלקוח, כמו גם מסייע לו ליהנות מחוויה איכותית. התוצאה: אמון הלקוחות במוצר, בשירות או במותג גובר משמעותית  מגביר את אמון הלקוחות ביכולת של הספק להעניק לו מוצר או שירות 
  • כושר קבלת החלטות משופר – יישום הקריטריונים העומדים בבסיסו של תקן ISO 9001 מסייע ליכולת זיהוי האתגרים עוד בטרם יתרחשו, וכך למנוע את הישנותן בעתיד
  • מעורבות עובדים רבה – באמצעות שיפור התקשורת הפנימית בארגון, אתם מבטיחים שכולם יפעלו תחת מטרות דומות וסדר יום מסונכרן היטב. שילוב העובדים בשלב התכנון לא רק משפר תהליכים, אלא בסופו של דבר גם הופך אותם למאושרים ופרודוקטיביים יותר
  • תרבות של שיפור – כינון תרבות ארגונית בה משתפרים, נעים קדימה, מפיקים לקחים מהעבר ומיישמים קריטריוני איכות חשובים העומדים בבסיסו של התקן, בסופו של דבר מסייע להטמיע מערך שיטתי של שיפור מתמיד
  • יחסים טובים יותר בין ספקים – יישום תהליכי עבודה איכותיים ומנוטרים יותר, תורם לבניית רשת אספקה יעילה יותר. הספקים שלכם ידעו זאת ומערכת היחסים העסקית ביניכם לבינם תהיה מפרה, איכותית ויעילה יותר.

 

כל הזכויות שמורות © אמירים 2022